Szukaj na tym blogu

wtorek, 8 lutego 2011

Zaplakany Tort Espresso - Mus z Amarettini

To był mój pierwszy w życiu tort zrobiony przez ze mnie. Zrobiłam go na urodziny brata. Wszytko było fajnie i pięknie do póki zachciało mi się jeszcze bardziej go upiększyć. Ale człowiek uczy się na błędach drugi raz nie popełnię tego samego błędu a tort smakuje wyśmienicie!!
Ten przepis znalazłam w gazecie którą kupiłam.
                  Składniki:      
Na biszkopt: 4 jajka , sol , 150g cukru,laska wanilii, 1 łyżeczka kawy rozpuszczalnej , 125g maki, 1 plaska łyżeczka proszku do pieczenia .


Na kruchy spod nugatowy migdałowy:125g nugatu migdałowego ( może być orzechowy),100g ciasteczek amarettini.
 Na espresso-mus: 3 płatki żelatyny,125g białej czekolady , 2 żółtka,30g cukru pudru ,200ml mocnej kawy,skorka z 1 pomarańcz, laska wanilii , 250g słodkiej śmietany

Na poncz: 125g słodzika w płynie,125ml espresso, 2 łyżeczki amaretto 

1 Upiec biszkopt najlepiej dzień wcześniej  przed robieniem tortu.
Piekarnik nastawić na 180°C ( z obiegiem160°C) . Żółtka oddzielić od białek. Do białka dać szczyptę soli oraz cukier. Ubić na sztywno. Potem dodać do białka żółtka, ziarenka z wanilii, kawę rozpuszczalna i wymieszać. Make i proszek przesiać i dodać do masy. Dokładnie wymieszać. Tortownice (26 )wyłożyć papierem do pieczenia , wlać ciasto i wstawić do piekarnika na 20 min.
2 Przygotować kruchy spod nugatowy.
Nugat pokroić , lekko rozpuścić w garnku i dodać zgniecione amarettini. Wymieszać i wyłożyć na dno tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia. Położyć folie i rozwałkować. Schłodzić. Jak będzie już zimne ściągnąć papier ostrożnie i wstawić najlepiej do lodówki. 
3 Przygotować mus.
Żelatynę namoczyć  w zimnej wodzie. Czekoladę pokroić . Żółtka, cukier puder, kawę,skórkę z pomarańczy i wanilie dać do metalowej misy i obijać w kąpieli wodnej. Uważać żeby nie było za gorące bo żółtko się zetnie: Najlepiej co jakiś czas ściągnąć miskę z garnka. Ubijać tak długo aż zgęstnieje i będą robić się tak jakby róże lub fale. Żelatynę wycisnąć w ręce i dać do misy wymieszać żeby się rozpuściła. Mase dodać do czekolady, wymieszać. Ubić śmietanę i jak tylko masa kawowa zacznie się ścinać dodać ubita śmietanę. Wymieszać.  
 4 Składanie tortu.
Słodzik,espresso i amaretto wymieszać. Biszkopt przeciąć na pół. Spod ciasta włożyć  do tortownicy  na ponczowac polowa płynu. 1/3 musu wysmarować spod biszkoptu potem położyć na to kruchy spod nugatowy potem następna 1/3 musu nałożyć. Przykryć druga częścią ciasta i  naponczowac  reszta ponczu. Tort wstawić na ok. 4 h do lodówki. Reszta musu posmarować tort na wierzchu oraz boki.  Wstawić do lodówki. Jeżeli chodzi o dekoracje zostawiam to waszej wyobraźni :))
Nie przestraszcie się zdjęcia ale właśnie chciałam się z wami podzielić moim pierwszym tortem!!  I tym dlaczego jest Zapłakany :D Oczywiście nie wiedziałam ze trzeba barwnik wymieszać ze śmietana najpierw. Miałam nadzieje ze kolor będzie się trzymał :D Chciałam również dodać ze ten tort najlepiej zrobić jakieś 2 dni przed spożywaniem smakuje wtedy najlepiej!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz